Sista dagen på Koh Rong

Hejhej!

Idag är vår sista dag på Koh Rong vilket får oss att gråta inombords. Känns riktigt tråkigt att lämna imorgon men the show must go on.

Idag har vi varit på en ny strand. Vi vet inte vad den heter men det var en av väldigt få som man kunde gå till. Då slipper man taxibåtskostnaden. Så vi promenerade iväg, efter en frukost på den lilla stranden precis nedanför vårt boende. Vi promenerade längs med stranden och sedan runt en lite udde tills vi kom till den stranden vi skulle till. Mycket strand på den här ön. Det tog en dryg halvtimme och sedan väntade ett långt dopp i det långgrunda, turkosa vattnet. Det var en jättefin strand med väldigt lite folk. Vi solade och badade en bra stund där. Lyssnade på musik, stod på händer i vattnet och njöt av tillvaron. Tiden gick och plötsligt insåg vi att klockan var tre och att en lunch skulle sitta fint. Då det inte fanns så mycket till utbud på den fina stranden där vi var började vi röra oss tillbaka och tog första bästa ställe som serverade mat. Vi hann passera två ställen där de skyltade med "food & drink" och sedan när vi frågade sa de "sorry no food". Underbart. Vi fick iallafall i oss lite mat och lade oss sedan i skuggan nere vid vattnet för lite sista strandhäng. Men vi gick ganska snart därifrån för det var mycket sandloppor precis där. Vi rörde oss så hemöver för en snabb dusch innan vi gick ut igen. Först gick vill till piren för att bekräfta våra biljetter inför imorgon. Det går tre båtar per dag och vi var tvungna att åka med den första för att hinna med vår buss. Han säger då att den första tyvärr är full. Panik! Men eftersom detta är ett land där det inte alltid är så noga med regler kom han med idén att vi kunde få åka med men stå upp. Så får det bli, vi var nöjda eftersom vi måste med den båten. Sedan unnande vi oss något som det var riktigt länge sedan sist. Massage! Elsa tog oljemassage och Erika fotmassage, för 10 respektive 7 dollar. Riktigt värt. Vi lämnade nöjda och glada och började leta efter middag. Och vilken middag det blev! Vi beställde grillade kycklingspett och det var så gott. Kändes som en svensk sommargrillning med alla tillbehör. Vi åt upp precis allt vi fått framför oss och satt sedan utslagna i våra stolar ett tag för att vi var så mätta.

Nu ska vi ta tag i våra liv och försöka packa och förbereda för imorgon då det blir en lång dag. Vi åker först båt in till Sihanoukville. Därifrån tar vi buss till Phnom Penh vilket tar runt fem timmar. Sedan några timmars väntan tills vi vid halv tolv imorgonkväll kliver på en sovbuss till Siem Reap dit vi kommer tidigt på morgonen i övermorgon. Phu. Men det är väl inget två rutinerade backpackers inte skulle klara av.

Bananpannkaka och fruktshake vid vattnet precis utanför vårt Guesthouse.
På vandring.
Strax innan v kom fram till själva stranden.
På vägen tillbaks.
Vi när vi tar kort.
Hur vi egentligen ser ut för det mesta.