Utflykt och en massa vackra tempel

Hej!

Detta blir ett väldigt långt inlägg. Idag har vi nämligen gjort en riktigt bucketlist-grej. Det man bara inte kan åka till Kambodja utan att se. Angkor Wat. Eller det är egentligen fel, runt Siem Reap finns massor av tempel, Angkor Wat är bara ett av dem i den gamla ruinstaden Angkor. Vi klev upp svindlande tidigt imorse, vid fem imorse blev vi hämtade av vår tuktuk-chaufför. Vi har delat tuktuk med två andra svenska tjejer under dagen. Vi hade sedan fem olika stopp så vi försöker dela upp det hela lite.

Första stoppet var Angkor Wat, vi kan kalla det för det stora templet. Dit måste man åka för att ta den klassiska bilden, soluppgång över Angkor Wat. En välkänd silhuett, det är även den som är på Kambodjas flagga. Där var vi långt ifrån ensamma men lyckades få ganska bra bilder tillslut. Sedan gick vi in i själva templet som verkligen är enormt. Det ska tydligen vara världen största religiösa byggnad. Vi virrade omkring där ett bra tag och hittade ändå nya gångar och rum. Riktigt häftigt att ha sett.

På väg in till Angkor Wat. Ser ni munken?
Och den klassiska bilden. Vi tog ungefär 50 sådana här var.
Här är vi tidigt imorse.
Men som sagt, vi var inte ensamma om att vilja föreviga detta.
Vackra väggar.
Lite gulliga apor fanns också!

Nästa stopp var ett väldigt coolt ställe som hette Bayon, som vi kan kalla ansiktstemplet. Det var såklart mycket mindre än Angkor Wat men det har massor av ansikten inristat i stenpelare. Det fanns massor av dem och det var verkligen jättefint.

Såhär fint var det!
Man kände sig lite iakttagen.

Sedan var vi på Ta Keo, som vi kan kalla  för det branta templet. Det var som byggt på höjden och det fanns trappor men man fick nästintill klättra upp.
Elsa klättrar.
Det var lika brant när man skulle nedför och här sitter Erika och funderar på om hon ska våga ta sig ned.

Sedan var vi på det som kanske är näst mest känt efter själva Angkor Wat, nämligen Ta Prohm. Vi kan kalla det trädtemplet. Det är känt för att det har varit inspelningsplats både för Tomb Raider och Indiana Jones. Det som är speciellt hör är att enorma träd tagit över templet. Växt över, under och runt stenbyggnaderna. Det är en väldigt speciell miljö.
Såklart förevigades det med swagposen.
Träd över tempel.

Det sista templet hette Banteay Kdie och var fint men väldigt raserat. Vi kan kallade det för det trasiga templet. Templen är såklart väldigt gamla men detta var det mest trasig sav de vi var på. Dock pågår ständigt ett väldigt stort arbete med att bevara templen, det var byggen på gång på flera av de vi besökte. Man kunde också se att vissa stenblocka var utbytta mot nya. Det är förmodligen därför inträdes är så dyrt, för att bekosta det enorma projektet att hålla templen  i fint skick.
Vid det här laget började vi bli lite mätta på gamla stenhus måste vi erkänna. Vi var hungriga och trötta i benen. Även fast vi blev skjutsade till de olika platserna är tenpelområdena så stora att vi redan hade avverkat många kilometer. Därför är detta en av ganska få bilder från det sista templet men sammanfattar det hela ganska väl.

Det var verkligen en lyckad utflykt. Är man i Kambodja måste man se Angkor Wat, det är verkligen värt det. Vi blev sedan avsläppta igen på vårt hostel vid elva på förmiddagen. Och nu då? Prio ett var mat. Så vi beställde frukost igen på hotellet. Prio två var sömn. Eftersom det två nätter i rad blivit cirka fem timmars sömn samt uppstigning omänskligt tidigt var vi välförtjänta av en lång nap mitt på dagen. Vi bokade även boende i Ban Phe i Thailand där vi ska sova två nätter innan vi ska till Koh Samet. Det blir lite kontraster för boendet på Koh Samet kostar tio gånger mer ön hostelet i Ban Phe per natt. Vi kollade också på film för att vi inte hade någon energi. Vi hade ju trots allat redan haft en fullspäckad dag, bara att den började så tidigt. Vi gick iallafall ut för middag och en sväng på nattmarknaden innan vi gjorde kväll på riktigt.